woensdag 14 september 2011

14.05.2009 Luctor et Emergo - vv Reutum 3-1

Over het algemeen kan het amateurvoetbal me weinig boeien. Dit heeft meerdere redenen: de vrij lage bezoekersaantallen(uiteraard heb je uitzonderingen bij clubs als Spakenburg, Quick Boys en IJsselmeervogels), weinig mooie stadions/sportparken(ook hier zijn uitzonderingen zoals DHC, EDO en Be Quick Groningen), de scheiding tussen de profs en de amateurs(de promotieregeling tussen de eerste divisie en de Topklasse is een wassen neus) en de scheiding tussen de zaterdag en zondag(willen ze in Nederland vooruit, dan zullen ze dit af moeten schaffen).

Ondanks mijn gezever vind ik de komst van de Topklasse een goed begin. De komende periode zal ik ook wedstrijden in deze klasse gaan bezoeken en ook lijkt het me mooi om wedstrijden te zien op de sportparken van DHC en Be Quick Groningen. Maar wat ook erg leuk kan zijn, zijn de beslissingswedstrijden aan het eind van het seizoen. In het seizoen 2008/09 heb ik enkele van deze wedstrijden bezocht en dat was me prima bevallen.

De eerste wedstrijd die ik bezocht was de beslissingswedstrijd voor het kampioenschap in de 5e klasse A Oost. Luctor et Emergo uit Almelo en Reutum uit het gelijknamige dorp hadden aan het eind van het seizoen evenveel punten gehaald. Doelsaldo telt niet in het amateurvoetbal, dus moest er een beslissingswedstrijd op neutraal terrein aan te pas komen. Het vreemde aan het duel was dat Reutum moest winnen. Bij een gelijkspel zou Luctor promoveren op basis van het doelsaldo uit de reguliere competitie.

De wedstrijd werd gespeeld op Sportpark de Peuverweide, de thuishaven van zondag 1e klasser STEVO uit Geesteren. De wedstrijd werd op een doordeweekse avond gespeeld en we waren iets aan de late kant. We reden Geesteren binnen en zagen het Sportpark al liggen. Het was behoorlijk druk en moesten op zoek naar een plek voor onze auto. Op het erf van een boer vlakbij het sportpark mochten we van de boer onze auto parkeren. We liepen snel naar het Sportpark en zagen dat de wedstrijd al was begonnen. Na het betalen van 2 euro entree mochten we het Sportpark betreden en konden we op zoek naar een plek rondom het hoofdveld. Het was echter goed druk, dus namen plaats achter één van de doelen.

Ik schatte dat er rond de 1.500 toeschouwers rond het hoofdveld waren, maar volgens de site van Luctor waren het er 2.000. Het niveau van de wedstrijd viel me allerzins mee. Ik had het veel slechter verwacht voor een duel in de 5e klasse. Luctor was de beter voetballende ploeg en Reutum moest het meer van het werken hebben. Toch stond het lange tijd 1-1, maar aan het eind van de wedstrijd wist Luctor toch nog 2x het net te vinden. Door de overwinning promoveerde Luctor naar de 4e klasse.

Statistieken:
Datum: 14 mei 2009
Wedstrijd: Luctor et Emergo – vv Reutum 3-1
Doelpunten: ?
Competitie: beslissingsduel kampioenschap 5e klasse A Oost
Stadion: Sportpark de Peuverweide, Geesteren
Toeschouwers:  2.000
Entree: € 2

De foto’s:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten