dinsdag 16 augustus 2011

01.05.2010 Grimsby Town - Barnet 2-0

Totaal onverwachts(mijn vrouw was destijds zwanger) besloten we toch om nog even een weekendje weg te gaan. Al weken werd er in één van de gratis krantjes, die wij ontvangen, door P&O Ferries geadverteerd met een mini-cruise naar Hull of York. We besloten om van deze aanbieding gebruik te maken, maar wel met een extra overnachting.

Een lekker weekendje weg en uiteraard mocht een pot voetbal niet ontbreken op het Britse eiland. Na het zien van de fixtures besloten we om een hotel in Hull te boeken en op zaterdag naar Grimsby Town - Barnet te gaan. Toch niet de minste wedstrijd die op het programma stond, want het betrof een regelrechte degradatiekraker in League Two.

In de middag vertrokken we op Koninginnedag richting Europoort. Door deze nationale feestdag was het heerlijk rustig op de weg. Een kleine 2 uur later waren we bij de boot die ons naar Hull ou brengen. De aanlegplaats van de boot is te midden van het industriële geweld van Europoort en geeft je absoluut niet het gevoel dat je een weekend weg gaat.

Na het inchecken konden we meteen aan boord van het schip en rond een uur of negen vertrok de boot. Op de boot konden we genieten van de zangtalenten van niemand minder dan Andy Martin(wie kent hem niet!) en van een karaoke contest. De volgende ochtend om een uur of 8 bereikten we de haven van Hull. Het duurde echter nog een goed half uur voordat we van boord afkonden. Na het uitchecken meteen de bustransfer naar het centrum van Hull gepakt en vandaar naar ons hotel gelopen.

Bij het hotel konden we meteen inchecken en lieten de receptioniste meteen een taxi bellen, want ik hoopte dat we nog de trein van 10 uur in Barton on Humber zouden halen. Na een vlotte taxirit miste we uiteraard net de trein en moesten we ons bijna 2 uur vermaken, want de trein tussen Barton en Cleethorpes gaat maar één keer in de 2 uur. Gelukkig zat er bij het station een pub, waar ik kon genieten van een heerlijk Engels ontbijt.

Na nagenoeg 2 uur in deze pub te hebben doorgebracht konden we eindelijk de trein naar Cleethorpes pakken. Deze treinrit is toch niet het mooiste ritje wat ik heb meegemaakt, want dit is toch wel het meest droevige gedeelte wat ik in Engeland heb gezien. De trein maakt stops in nietszeggende plaatsjes en in de verte zie je de fabrieken die langs de kust staan. Na een kleine drie kwartier bereikten we Grimsby en dit is echt troosteloos! Op het eindpunt Cleethorpes uitgestapt en zien we een bordje taxi´s staan. Wij besloten die richting op te lopen, maar nergens een taxi standpunt te bekennen. In een restaurant bij het station maar gevraagd waar het taxistandpunt is, maar die is er helemaal niet. Het personeel was wel zo vriendelijk om een taxi voor ons te bellen.

Binnen 5 minuten kwam de taxi aangereden en het was een ontzettende sympathieke man die zelf regelmatig thuis en uitwedstrijden van Grimsby bezoekt. Vaak heb ik het gevoel dat ze maar een beetje populair meepraten voor hun fooi. maar dat had ik bij deze man niet. We vertelden hem dat we Grimsby één keer eerder hadden gezien in Shrewsbury en we kregen hele verhalen te horen over het oude en nieuwe Gay Meadow. Het was een gezellige, korte rit en hij zette ons recht voor de clubshop af, waar wij de tickets op moesten halen. Na de kaartjes te hebben opgehaald, hebben we nog even rondgesnuffeld in de clubshop. Vanwege het oerlelijke logo heb ik het bij een pinbadge en een matchprogramme gehouden.

Wij moesten de woonwijk weer in, omdat we op de mainstand aan de overzijde zaten. Een kleine 2 uur voor de wedstrijd was het goed druk rondom het stadion en velen hadden hun opa´s en oma´s uit de mottenballen getrokken. Die hadden allemaal hun Grimsby shirt uit de kast hadden getrokken. De wedstrijd was al in de voorverkoop uitverkocht. De TROTS van de stad moest het immers opnemen tegen mede degradatiekandidaat Barnet!

Ondertussen werd het drukker en drukker bij de ingang, maar na een kwartiertje de zeer frisse bries van de Noordzee in ons gezicht te hebben gehad werd het wachten beloond en mochten we het stadion betreden. Het stadion bestaat uit 3 losse tribunes. De Main stand en de Osmond stand zijn tegen elkaar aan gebouwd. Wij hadden kaarten voor de Main stand. Hiervan wordt beweerd dat het de oudste tribune is die nog in gebruik is in the Football League.

We namen plaats op onze plekken en het stadion stroomde al snel vol. Voor de thuisfans was de wedstrijd al enkele dagen voor aanvang uitverkocht en in het uitvak zaten 435 Barnet supporters. In totaal waren er iets meer dan 7.000 toeschouwers. We genoten van de warming-up en we hebben nog nooit zoveel mensen tijdens een warming-up op het veld gezien, erg apart.

Bij de mensen om ons heen zag je de spanning al op de gezichten, maar ja het ging natuurlijk ergens om. Er moest gewonnen worden van Barnet, anders is degradatie een feit. Bij winst behoort lijfsbehoud nog tot de mogelijkheden, maar dan moeten ze op de laatste speeldag winnen van Burton en mag Barnet niet winnen van Rochdale.

Een paar maanden terug zag het er nog niet naar uit dat Barnet zou degraderen, maar van de laatste 9 wedstrijden werd er slechts één gewonnen en enkele dagen voor deze onderlinge confrontatie werd de manager op straat gezet. Paul Fairclough moest de klus in de laatste 2 wedstrijden van het seizoen klaren om Barnet in de League te houden. Tijdens het doorbladeren van het programmaboekje vielen me 2 namen op en wel Paul Furlong en Gary Breen. Beiden zouden de kleuren van Barnet verdedigen. Bij Grimsby vielen er bij mij geen namen op.

Eindelijk zou de wedstrijd beginnen en Barnet begon met Furlong en Breen in de basis. Grimsby liet zien dat het wilde winnen, maar het was vooral blind naar voren. Het was echt een wedstrijd in de lagere divisies. Slecht voetbal, maar veel passie en strijd! Na ruim een half uur spelen kreeg Grimsby de kans om op 1-0 te komen, maar de speler die alleen op de keeper af ging deed er niks mee. Voor de rest is Barnet niet in gevaar gekomen. Furlong stond bij Barnet in de spits alleen maar te coachen, maar heeft geen bal aangeraakt. Deze wedstrijd leek echt op een 0-0 af te stevenen.

Blundell Park is een leuk stadion om te bezoeken en de fans van Grimsby zijn erg gepassioneerd! Al denk ik dat de inwoners van deze stad/omgeving weinig anders om handen hebben, dan een tweewekelijks uitje aan Blundell Park. De stad Grimsby/Cleethorpes en haar omgeving zijn echt bedroevend en troosteloos.

Statistieken:
Date: 01.05.2010
Match: Grimsby Town – Barnet 2-0
Goalscorers: 59. 1-0 Atkinson, 90. 2-0 Hudson
Competition: League Two, Engeland
Ground: Blundell Park, Grimsby(Engeland)